tisdag 3 februari 2015

Super bowl, någon konstig "sjukdom", djupa tankar och ett till dödsfall.

Tiden går snabbt nu och man märker att dagarna är många och att det är mycket som händer... Det är nästan så att man själv inte riktigt hänger med på vad som händer när eller vad det faktiskt är som händer. 

Super bowl

Igår var det ju Super Bowl, något som vi intensivt följde på en lokal bar tillsammans med våra vänner plockmat, skräpmat, vinflaskor och ett gäng härliga människor. Den ena av dem som var med igår hade kontakter på det stora barnsjukhuset i England och när jag berätta om mitt intresse om att jobba med cancersjuka barn sa han att han gärna hjälpte mig med kontakter. Det är så sjukt bra att träffa alla typer av människor nu, verkligen alla möjliga typer som kan hjälpa oss i framtiden. Vi berättade även om ett samarbete mellan Dr. Morenos skola (AICASA) och LTU vilket han tyckte var jättebra så det är bra med folk som pushar på här :). 

Själva matchen var väligt rolig att titta på. Många som kollade där på puben hade inlevelse och en riktig sportkänsla, man kan smått beskriva det som krig mellan alla olika som hejade på. Vi vet inte riktigt vilket lag vi hejade på men hejade och applåderade gjorde vi iaf och det var kul! Lite gambling hann vi också med, men mest för skojskull och för att det tillhör kulturen här på Antigua när man kollar på Super Bowl på Antigua. Men för nöjesskull kan vi ju säga att vårt lag vann ;)! 

Djupa tankar och diskussioner

Det börjar bli många olika funderingar här hemma nu, mycket om skillnaderna mellan Sverige och Antigua. Det är så svårt att uppskatta vad vi har hemma, när det kommer till allt måste jag säga. Vi ser så mycket som en självklarhet och även fast vi befinner oss på de flesta bra områdena i Antigua så ser man och förstår att detta är ett utvecklingsland. 

Strömavbrott är inte ovanligt här, det händer iprincip varje dag. För att inte få avbrott som är längre så har man egna generatorer (dem som har råd). Vatten från regeringen har varit avstängt i 3 veckor för man har inte tillräckligt med vatten och man prioriterar lyxhotellen. Lagar finns i det här landet, men många är sådana lagar som man inte bryr sig om. Man saknar resurserna har för att implementera lagarna och fängelsena är fulla. Det med fängelse, att ha någon i fängelse är dyrt så det händer ibland att man "släpper" dem som begått brott för att sedan skjuta dem, billigare. Det påbörjas så mpnga nya projekt, husbyggen men efter hälften så snor någon pengarna, drar och lämnar bygget till att förfalla. Bilar skrotas vid vägkanten och det finns ingen källsortering. Sen behöver jag kanske inte nämna vården, ni har ju fått höra en del redan och den är ju inte toppen även om den funkar. 

Som ni kanske förstår är det mycket som är annorlunda och saker som vi ändå måste acceptera för att kunna vara här utan att fundera ihjäl. Vi i Sverige är experter på att gnälla och tycka att det är så irriterande med hög skatt, strömavbrott, dålig vård osv., men det känns som att vi väljer att inte se det vi faktiskt har. Visst kan jag hålla med om att det är höga skatter eller att vården inte alltid är perfekt men den är ju inte dålig, eller så känner jag nu efter det här iaf. Vi har mycket som behöver förbättras i Sverige men vi måste och se det som vi har, dem resurserna vi har tillgång till och den rätten vi har till att bli behandlade för den vi är. Sverige är ett bra land.

Med detta menar jag inte att Antigua är ett dåligt land, utan ett land under utveckling. Däremot måste jag säga att det är mycket som jag önskar att man tagit efter i Sverige t.ex. hur man bemöter folk, här är man så trevlig och verkligen bryr sig om sina medmänniskor. Det är verkligen något som är beundransvärt. Man får verkligen upp ögonen här och märker att oavsett land man bor i och vilken ekonomi osv så har vi mycket att lära av varandra. 

Någon konstig "sjukdom"

Jaa, jag har iprincip spenderat dagen i sängen, helt orkeslös och helt utmattad. Det känns nästan som att jag väger 350 kg och knappt orkar lyfta en arm, att det sedan är varmt hjälper ju inte saken. Vickie har fått ta hand om mig lite, vilket har varit guldvärt! Efter alla analyser av mina symtom så har Dr. Bergqvist diagnostiserat det som Dengue feber (hon har bytt karriär för en dag ;)). Jag hoppas att det går bort snart för att frysa och svettas omvartannat är enormt jobbigt i 30 graders värme, och klådan som tillkommit, jaa snart lekar jag Baloo i djungelboken och kliar mig konstant mot en palm! 

Iaf så har vi kommit fram till att alla mygg i vår lägenhet är dessa mygg som bär dessa virus, men förhoppningsvis så blir allt bra ändå :). 

Hospicet

Eftersom jag låg nedslagen på sängen åkte Vickie ensam till ett personalmötet på hospicet. Ett möte som handlade om många olika saker, både om vård och om stämning på arbetsplatsen. Här har man en kommunikationsbok där många är ganska grova vilket påverkar stämningen ibland. Men vad jag förstod på Vickie så verkade alla positiva och önskade mer utbildning vilket jag ser som en väldigt positiv sak. Alla är väldigt angelägna om att erbjuda patienterna en bra vård. 

Vi fick också veta att en andra patient har nu gått bort, tidigt imorse. Det är tråkigt att få veta om patienternas bortgång, särskilt när man fått en relation till dem och deras anhöriga. En bortgång är aldrig kul, oavsett om den var väntad eller inte... 

Vi har även fått uppgifter, eller förfrågningar på om vi kan hjälpa med att skapa en inventarielista och en ny medicinlista till personalen för dem att signera läkemedel och hålla koll på allt material. Har någon några förslag på hur man kan utforma en sådan är alla förslag välkomna =D. 

Spännande fortsatt kväll

På kvällens agenda är det att hoppas att tvn kommer igång. När det blåst mycket är det tydligen vanligt att tvn lägger av... Lite segt speciellt när nytt NCIS avsnitt väntar! Annars så blir det nog liten utmaning här i livet och smaka den nya fantan "Fanta Banan!". Känns inte som världens godaste men man måste ju testa medan man är här. Vi ska försöka ta bildbevis och betygsätta så får ni se sen :). 

Vickie håller även på att förgifta sig själv med myggsprej, hon ser dem överallt! Man kan lätt säga att mygga har blivit vår tredje partner i denna relation, "Henni och Vickie tillsammans med Mygga på äventyr i Antigua" ;)!


1 kommentar:

  1. Oj vilket omväxlande liv ni lever och vilka insikter ni får med er hem! Tänk, ni kommer förmodligen att ha distans till mycket som folk här hemma gnäller om. Försök att stanna upp i "det" insikterna och spara dem tills ni möter negativa energitjuvar här hemma i Sverige. När Vickie var åtta år åkte vi på Sverige semester hela familjen och vi besökte bland annat Läckö slott, på baksidan av slottet finns en sjö. Jag och Vickie stannade upp och sparade sommarminnen för att ta fram till den kalla och mörka vintern. Jag tänker mig att det är samma nu för er, stanna upp och ta in! Bra inlägg, hjärtliga hälsningar familjen Bergqvist
    ps. jag ska höra med ngn av Vickies mostrar om de kan hjälpa er med förslag på listorna

    SvaraRadera