onsdag 25 februari 2015

St John Hospice

Så jag lovade att jag skulle försöka blogga ikväll (för oss ;)) så tänkte att jag skulle visa lite bilder på hur faktiskt är här på hospicet för att försöka ge en tydigare bild. Dock vill jag innan klargöra att det dem gör på hospicet är fantastiskt, dom är så bra med patienterna och gör det bästa som dem kan det enda problemet är väl bara resurserna som dom är väl medvetna om. Det handlar verkligen om att ta det man haver och inte bara kasta bort saker som vi kan göra om det inte passar oss...

Nya patienter...

Till att börja med kan jag ju berätta att vi har fått in två nya patienter som båda är över 90 år (!!!!!). Människorna här blir så gamla... Undra varför, kanske naturen, livsstilen eller maten? Man har ju inte ens McDonalds här på ön. Dessa patienter är så söta och trevliga. Den ena en kvinna som vi inte tror har sett en vit människa förut blev lite paff när hon märkte att vi förstod vad hon sa, men en riktigt pigg nötkärna verkligen en dam som man inte kan göra annat än beundra. Och det roliga är att hon är väldigt envis och vill vara ute hela tiden, hon tar vara på vädret :)!

Den andra patienten vi har är en äldre man, sååååååå söt. Han har dock metastaser i huden och har ett sår i ansiktet pga. cancern. Varken jag eller Vickie har tidigare sett ett sår som uppkommit pga. cancer så det var riktigt intressant att se men gud så synd jag tycker om mannen. Man vill ju verkligen inte ha hudcancer! Dock är han beundransvärt stark och klagar inte alls. Han har även en hund hemma som han verkligen älskar, nästan så jag tänker på min pappa och vår hund ;). Men han berättar så passionerat om honom och blir verkligen lycklig av hunden. En dag när jag sa att hunden och frun skulle komma på besök började han nästan gråta och sa att det jag sa gjorde honom så lycklig. Dock är kommunikationen lite sisådär med denna man då han råkat slänga sin hörapparat, men med papper och penna eller en röst som hörs går allt.

Såromläggning

Då lite bilder från såromläggningen, för det är det som väntar. Man använder sig av en nål och en lösning som man tar ur påsen. Denna påse används tills den är slut och hos alla patienter. Anledningen till varför man har bytt (tillfälligt) till denna lösning är för att man uppäckt att den lösningen man blandat innan hade för mycket klorin i sig då man kunde känna doften så för att patienternas sår ska vila använder man sig utav detta. 

Hemmagjord rengöringslösning
Såromläggning på g!! 




Sönderklippt blöja för omläggning. 

 Gasbinda används för att blötas ner och sedan används en del av en blöja för att skydda, en delad blöja. Man använder detta för att det är billigare, det enda man har och man vill ha något med en stötdämpande effekt. Det är verklgen en smart lösning tycker jag, men självklart är säkert specifikt omläggningsmaterial.

Egentligen tycker jag att det är fel av mig att skriva att det är självklart bättre för såren här blir ändå bättre, några av dem. Så om det blir bättre måste det ju vara något bra. Det är så svårt att avgöra vad som egentligen är toppen eller botten förutom att både sår i Sverige och här i Antigua läker, men långsamt, men en blandning kanske vore det bästa? 

Sugmaskin. 

Andra påhittiga metoder

En annan påhittig grej som upptäcktes förra veckan var handskar med vatten i. En av patienterna har ett stort liggsår längst ner på ryggen och tycker inte alls om att sitta. Han klagar på smärta, trötthet och han blir ganska less pga smärtan vilket är förstående, jag skulle också ha ont. Dem har en liten madrasssak som är klippt i en cirkel som han skulle kunna sitta på men anser att det är obehagligt. För att då underlätta svanskotan och trycket fyllde man 4 handskar med vatten som han fick sitta på och han gillade det, han satt uppe extra länge. Så kul att se för direkt han kom upp såg han piggare ut och inte alls lika sjuk ut. 


Imorgon väntar en kryssning runt hela ön och på torsdag ska vi anatomilektion och på fågelskådning med Moreno. Det ska bli kul. Vi känner verkligen att vi är i slutet för nu är varje timme viktig och fullspäckade dagar! 

Vi avslutar detta inlägg med lite extra bilder :) 

Snäcka till en vacker påbörjan till solnedgång <3
Den perfekta duon!
Jaa, vad ska man säga, man kunde väl ha lagt sig på ett bättre ställe än där vi ska köra?!?!?!?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar